گفتار درمانی هر آنچه را که باید بدانید!
- جمعه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۳۱ ق.ظ
گفتار درمانی هر آنچه را که باید بدانید!
گفتاردرمانی چیست؟
گفتاردرمانی علمی است که مربوط به ارزیابی ، تشخیص ، معالجه ، مطالعه علمی و جلوگیری از اختلالات گفتار ، ارتباط ، گفتار ، صدا و بلع در کودکان و بزرگسالان است.
دلیل
دلیل این امر مربوط به توانایی تشخیص کلمات و مفاهیم و همچنین امکان برقراری ارتباط از طریق یک سیستم رمزگذاری شده در تمام اشکال آن ، یعنی شفاهی و کتبی است.
مخاطب
ارتباطات یک فرآیند پویا برای تبادل ایده ها و اطلاعات است. این فرایند پویا شامل رمزگذاری ، انتقال و رمزگشایی پیامهای مورد نظر است.
صحبت کردن
گفتار وسیله کلامی برای برقراری ارتباط یا انتقال معنی است. برای انجام این کار نیاز به هماهنگی دقیق عصبی عضلانی و نتیجه رفتارهای حرکتی خاص است. همچنین ، گفتار شامل ترکیبی از صداهای گفتار ، کیفیت صدا ، لهجه و ریتم است. از هر یک از این مؤلفه ها برای تغییر پیام گفتار استفاده می شود.
چه اختلالات به گفتاردرمانی نیاز دارد؟
خدمات کلینیکی تخصصی ارائه شده توسط گفتاردرمانگران مربوط به اختلالات زیر است:
تأخیر گفتار و زباناختلالات زبانی رشدیناتوانی های یادگیریاختلالات مفصلیویژه پرداخت زبان (SLI)دیسارتاریای رشدیاوتیسمفتق کودک به دست آوردتأخیر در گفتار و پیشرفت زباناختلاف نظرهااختلال جریان گفتار (لکنت زبان)اختلالات صدا ، گفتار ، شنوایی و شنوایی بعد از کاشت حلزوناختلالات گفتاری حرکتی نوروژنیک (دیسارتاریا و عدم تحمل اکتسابی)اختلالات عصبی و سندرماختلال عملکرد ذهنیاختلالات بلع (دیسفاژی)ناهنجاری های کرانیوفیکالشنوایی / ناشنوایی / کاشت حلزونسکته مغزی / آفازیاسجراحی سر و گردن (حنجره)
چه زمانی باید به دنبال گفتاردرمانگر باشم؟
رشد کودک فرآیندی از پیشرفت طبیعی است از سطح اولیه و پایین کارکرد تا مرحله پیچیده تر ، مانند بزرگسالان. اگرچه هر کودک میزان رشد زبان خود را دارد ، برخی از نقاط عطف زبان ، یعنی "شاخص ها" وجود دارد که به برجسته کردن سطح عملکرد کودک در رابطه با سطح مورد انتظار بر اساس سن در مناطق مختلف عملکرد فردی کمک می کند. به عنوان مثال ، در حالی که انتظار می رود کودکی در سن 6 ماهگی واکسینه شود ، بلوغ او از 3 ماهگی شروع می شود. بنابراین ، ما یک شاخص از عملکرد باس و زمان شروع در رابطه با نقاط عطف توسعه داریم. انحراف از این نشانه ها ممکن است نشانه ای از این باشد که ما باید به یک متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنیم تا در مورد اینکه آیا لازم است با مداخله انجام شود ، به آن توجه کنیم. به طور کلی ، اگر در کودکتان به هر یک از علائم زیر توجه کردید ، دیدن یک متخصص گفتاردرمانی ایده خوبی است.
صحبت کردن
وقتی کودک به هیچ وجه صحبت نمی کند در حالی که انتظار می رود با توجه به سن خود صحبت کرده باشد یا صحبت می کند اما در محیط مدرسه خود درک نمی شود یا به طور کلی مانند گفتار بچه های کوچکتر به نظر نمی رسد ، باید ویزیت اول را با گفتاردرمانی انجام دهد. برای ارزیابی وضعیت همچنین در مواردی که کودک به هیچ وجه صداهای گفتاری مانند θ ، σ ، ρ را ایجاد نمی کند لازم است و آنها را با صداهای دیگر جایگزین می کند (مثلاً پایان دادن به جای میل) یا در حین سخنرانی به نظر می رسد مسدود کردن و لکنت زبان ، یا با تکرار اولین صدای کلمه t .. t ... شما چه می خواهید؟ یا اولین هجای کلمه به عنوان مثال ma..ma..mama. سرانجام ، اگر متوجه شدید که فرزند شما هنگام صحبت ، خطاهای نحوی یا دستوری را مرتکب می شود ،
مخاطب
همچنین ، در صورتی که او به هیچ وجه با ما ارتباط برقرار نکند و به تعاملات اجتماعی اهمیت ندهد یا آنچه را که ما به او می گوییم نفهمد ، این علامت آن است که شما باید به یک متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنید. حتی اگر به نظر می رسد او همه چیز را می فهمد و از دستورات پیروی می کند اما نمی تواند معانی ارتباط برقرار کند و از آن استفاده کند ، شما نیز نباید این دیدار را از دست دهید.
نقاط عطف رشد بر اساس سن
صحبت کردن
در زیر برخی از نشانه های زبانی بر اساس سن آورده شده است.
0-6 ماه
7-12 ماه
13-18 ماه
19-24 ماه
3 ساله
4 ساله
5 ساله
0-6 ماه
او به طور کلی به بلندگو نگاه می کند.او مادر را بطور صوتی و بصری تشخیص می دهد و سر خود را در جهت صدا می چرخاند.او هنگام شنیدن صدای انسانی (4 تا 6 ماهگی) به نام خود پاسخ می دهد.او شروع به درک چند کلمه آشنا مانند "مادر" ، "پدر" ، "سلام" و عباراتی مثل "بابا میاد" ، "شما بطری می خواهید".
اصطلاح
در زیر برخی از نشانه های شاخص بر اساس سن آورده شده است.
0-6 ماه
7-12 ماه
13-18 ماه
18-24 ماه
20-22 ماه
22-24 ماه
3 ساله
4 ساله
5 ساله
0-6 ماه
این گریه های متفاوت و صداهای لذت یا وزوز زود هنگام را ایجاد می کند (مانند π ، μπ ، ντ ، χ ، τζ).این دو یا چند هجا و 4 صدای متفاوت را تولید می کند.این صداهای صدادار مشابه دارد که یک ثانیه طول می کشد.او یک لبخند اجتماعی (2-4 ماه) دارد.در 50٪ از زمان تولید خود به نام آن پاسخ می دهد.
ارزیابی گفتاردرمانی چیست؟
ارزیابی گفتاردرمانی روشی است که خصوصیات ، تواناییها و نیازهای فعلی فرد را مورد بررسی قرار می دهد.
این امکان را به ما می دهد تا ببینیم اختلال ارتباطی وجود دارد یا خیر ، اگر جواب مثبت است ، ماهیت این اختلال و تأثیر آن بر زندگی فرد را بررسی می کنیم. علاوه بر این ، متخصص گفتاردرمانی را برای ایجاد مداخله موفق فراهم می کند. بنابراین ، بر اساس ارزیابی ، اهداف درمانی ، روشهای درمانی و برنامه درمانی تعیین می شود.
نحوه انجام ارزیابی بسته به اختلال ، مشتری و گفتاردرمان بستگی دارد. با این حال ، برخی از مراحل وجود دارد که مشترک برای همه ارزیابی ها است.
تاریخچه گفتار
قبل از هر ارزیابی ، دریافت یک تاریخچه کامل از مشتری بسیار مهم است. این روش معمولاً در اولین ملاقات انجام می شود و ممکن است شامل سؤالاتی در مورد زایمان و رشد ، سابقه پزشکی ، اجتماعی ، آموزشی و خانوادگی باشد و اینکه آیا ارزیابی و مداخله قبل از آن انجام شده است یا خیر.
امتحان شفاهی
در طول معاینه شفاهی ارزیابی ساختارهای تولید گفتار و کفایت عملکردی آنها حائز اهمیت است. بنابراین ، دندان ها ، لب ها ، کام ، زبان ، انگور ، حفره دهان و غیره ارزیابی می شود. در همان زمان ، بررسی می شود که آیا بین ساختارهای فوق هماهنگی وجود دارد ، به گونه ای که می توان صامت ها را از نظر مفصل و رزونانس تلفظ کرد.
کنترل اکولوژیکی
گفتاردرمانگر ضبط می کند که آیا شنوایی کودک توسط متخصص شنوایی سنجیده شده است ، در غیر این صورت او را برای ارزیابی مناسب به وی ارجاع می دهد.
ارزیابی تولید هجا های متوالی موتور
این ارزیابی برای تعیین توانایی مکانیسم مدولار در انجام حرکات سریع گفتار متناوب انجام می شود. قبل از اندازه گیری با تایمر ، دستورالعمل های واضح به پزشک داده می شود و همچنین توانایی انجام تمرین را دارد. لازم به ذکر است که این فرآیند ارزیابی در کودکان پیش دبستانی استفاده نمی شود ، زیرا حفظ تولید برای مدت طولانی دشوار است به طوری که پس از آن می توان محاسبه کرد. با این وجود ، نرمی تولید هجا های فردی را می توان ارزیابی کرد.
به دست آوردن نمونه گفتار ، گفتار و صدا
این نمونه از طریق گفتگو به دست می آید. برای به دست آوردن نمونه قابل اعتماد ، حداقل باید 100 تا 300 محصول یا کلمه وجود داشته باشد تا به مشتری امکان تولید انواع ساختارهای زبانی (مثلاً تأییدها ، سؤالها ، ضربات فعل و ...) را در محیط های مختلف زبان (خانه ، مدرسه ، مدرسه) بدهد. ، زمینه بالینی ، و غیره).
خواندن متن
به مشتری متنی داده می شود تا متناسب با سن خود مطالعه کند ، از آنجا که اطلاعات مربوط به مهارت های صدا ، جریان ، بیان و خواندن وی جمع آوری می شود.
مداخله مؤثر: چگونه می توانیم به این هدف برسیم؟
همکاری با متخصصان بهداشت
یادآوری این نکته حائز اهمیت است که گفتاردرمانگر با سایر متخصصان بهداشت (کاردرمانگرها ، پزشکان یا روانشناسان) همکاری می کند ، به گونه ای که هر کس با استفاده از دانش و تجربه خود به بهترین ارزیابی مشتری کمک می کند تا به بهترین نتیجه برسد. بنابراین اگر او شما را به یکی از موارد فوق ارجاع داد یا از شما خواست با او تماس بگیرید ، از آن غافل نشوید! این نشانه ای از حرفه ای بودن است.
از گفتاردرمان بپرسید!
دریغ نکنید که از متخصص گفتاردرمانی خود بپرسید که چه اختلالات خاصی را در وی ایجاد می کند. او تجربه بیشتری خواهد داشت و درمان مؤثرتر خواهد بود. همچنین داشتن رابطه اعتماد بین مشتری یا فرزندتان با گفتاردرمان مهم است. داشتن شیمی ضروری است ، زیرا این یک رابطه انسانی است. هرچه رابطه درمانی قوی تر باشد ، نتیجه مطلوب بهتر خواهد بود.
جلسات برنامه ریزی شده خود را از دست ندهید
مهم است که از نظر برگزاری جلسات ، ثبات و جریان وجود داشته باشد. اگر غیبت های مکرر وجود داشته باشد ، هر بار یک دوره تنظیم جدید برای کودک لازم خواهد بود. بنابراین کودک مشکل دارد و ممکن است درمانها بیشتر از حد انتظار طول بکشند زیرا ریتم آنها از بین رفته است.
فراموش نکنید که شما نیز جزئی از تیم هستید!
کار انجام شده در هر جلسه به همین جا ختم نمی شود. این مهم است که اهداف درمانی در خانه و در زمینه های دیگر کودک انجام شود تا تعمیم نتایج حاصل شود. گفتاردرمانگر توضیح می دهد که چگونه می توانید کمک کنید ، به طوری که اهداف سریعتر و در عین حال حفظ شوند.
احترام به منحصر به فرد بودن
هر کودکی متفاوت است و زمان لازم برای تسخیر آنچه دشوار است فردی است. این مهم است که استرس خود را در مورد نتیجه یا سرعت درمان به کودک منتقل نکنیم زیرا می تواند علاوه بر این مسدود شود ، زیرا او از قبل می داند که این کار دشواری است.
پیشگیری بهترین درمان است
اگر گمان می کنید فرزند شما در برخی زمینه ها مشکل دارد ، تماس خود را با یک متخصص به تعویق نیاندازید ، زیرا نگران احتمال وجود برخی از مشکلات هستید. در صورت تاخیر در ارزیابی ، مشکل از بین نمی رود. حتی اگر کودک آن را ابراز نکند ، می فهمد که این کار دشواری است ، زیرا چنین دشواری هایی کودک را در زمینه های مختلف و در تعامل آنها با افراد مهم تأثیر می گذارد ، در نتیجه وی فشار و استرس را تجربه می کند.
- ۹۹/۰۳/۱۶